Nemrégiben a Yahoo blogjának olvasói kérdezhettek Carol Bartz-tól, a netes óriás Jerry Yang helyére érkezett vezérigazgatójától. Bartz többnyire jól oda szokott mondani, és - ha lehet ilyet hölgyre mondani - egészen tökösen fogalmaz. Persze most szépen ügyesen megszűrték a kérdéseket, és nagy sziporkák sem voltak, de azért néhány érdekesség kiderült azzal kapcsolatban, hogy miként látja a Yahoo immár kicsit hosszúra nyúlt bénázását/útkeresését. Alább néhány kérdés és a válasz, szabad ferdítésben. Akit érdekel az egész, az kattanjon ide.
Q: Min lepődött meg a legjobban a céggel kapcsolatban, és mi a leginkább csalódáskeltő vele kapcsolatban?
A: A legmeglepőbbnek azt találom, hogy a Yahoo milyen jól összeköti az embereket az őket körülvevő világgal. Nem gondoltam volna, hogy a világ netezőinek fele látogatja havonta az oldalainkat, és hogy az amerikai felhasználók minden más oldalnál több időt töltenek nálunk. A legrosszabb, hogy mindezek ellenére nem koncentrálunk arra, amiben igazán jók vagyunk. A cég könnyen letér a megfelelő útról, a kérdés lényege a fókusz megtartása.
Q: Mi a Yahoo márka fő erőssége, a fő kompetenciája? Példaként: Google=keresés, eBay=aukció, Facebook=kapcsolattartás a barátokkal, Amazon=ügyfélszolgálat.
A: Ezen mi is sokat gondolkodtunk. A Yahoo sokaknak sokfélét jelent. Viszont úgy látjuk, általánosságban a Yahoo oldalai jelentik azt a helyet, ahová naponta emberek milliói látogatnak el azért, hogy megnézzék, hogy állnak a számukra fontos dolgok. Vonatkozik ez a világra (hírek, sporteredmények, tőzsdeárfolyamok, stb.) és a saját világukra (e-mail, fotómegosztás, levelezési csoportok, stb.) Szerintem abban vagyunk egyedülállóak, ahogy a felhasználók igényei alapján össze tudjuk hozni ezeket a dolgokat. Ez alapján fő erősségünk a relevancia.
Q: Milyen Steve Ballmer-rel tárgyalni?
A: Erről inkább nem nyilatkoznék. Kérdezze meg az aQuantive-os srácokat a témáról.
Q: Rosszabbra fordul még a gazdasági válság, és sokáig fog még tartani?
A: Nem hiszem, hogy rosszabbodna, de nem is fog most javulni.
Persze a további válaszokban volt némi mellébeszélés, hogy mennyire életképes a Yahoo és mennyire rángatja meg a válság. De azért az egy fontos gondolat, hogy lehet bármilyen jó is a kínálatuk, addig mindenki a nagy mamlasz szerepét osztja rájuk, amíg nem mutatják meg tisztán és világosan, hogy miért is jó ez a Yahoo nevű képződmény. Egyértelműnek tűnik, hogy ez jelentős részben márkázási kérdés. Végül is van egy halom elég jó szolgáltatásuk, csak válogatni kéne, fókuszálni. Hogy a szavakból hogyan lesznek tettek, a fene se tudja. Feltehetőleg a fellendüléskor lehet majd erre igazából válaszolni.
Ja, és akit a "CEO leereszkedik az olvasóhoz" vonal érdekel inkább, az megtudhatta, hogy Bartz szeret a családjával lenni, kertészkedni és golfozni. A Yahoo-n olvassa a híreket, a Yahoo! Mail-lel levelezik és a Yahoo! Finance-on követi az ülzeti történéseket. Egyébként meg a parmezán a sajtok királya, na!
UPDATE:
Még ez is ide tartozik témáját tekintve.