Mármint a XLII. Super Bowl. Már csak hármat kell aludni, és éjjel, félkómában lehet drukkolni a New York Giants-nek vagy a New England Patriots-nak. Nos, elfogult vagyok, dehát szeretem az amerikai focit:) A döntő nem csak az Egyesült Államokban, hanem a világ más pontjain is komoly nézettségre számíthat. A világ 230 országában kb. egy milliárd néző kapcsol az amerikai focira a döntő alkalmából, csak az Egyesült Államokban pedig 90 millióan drukkolnak a képernyő előtt!
A nagy díjátadók, mint az Oscar és a Golden Globe mellett tehát ez az egyik olyan esemény, ami nézettségi szempontból komoly kiugrást jelent, és a hirdetők számára tétje van annak, hogy a reklámjuk hogyan szerepel a döntő környezetében. Minden évben nagy figyelem övezi az amerikai szaksajtóban a márkákat: ki hirdet a Superbowl alatt, ki az aki nem, miért nem? Tán visszavonta a reklámját, vagy épp a csatorna mondta, hogy köszöni, nem kér belőle? Mindig van valami botrány...
Idén hónapokkal ezelőtt elkelt a rendelkezésre álló reklámidő 90 százaléka, és néhány napja a Fox azt közölte, hogy ha akadna is még üres idő vagy hely, az elnökjelöltek akkor se próbáljanak meg beférkőzni oda. Szóval garantált kikapcsolódás lesz kitömött hősökkel, félideji show-val (néhány éve Janet Jackson kivillanó (mű?)melléből lett oltári (mű)balhé) és persze reklámokkal.
A hirdetők egy része olyannyira komolyan veszi az óriási nézettségű eseményt, hogy külön szpotot készíttet a Super Bowl alkalmából. Van is tétje a dolognak, hiszen egy jól sikerült reklámot tízmilliók látnak, s a márka így sokak szívéhez kerülhet közel egy csapásra, míg egy rosszul sikerült kommunikációs aktivitás értelemszerűen nagy égés lesz.
Igaz, hogy piszok drága bekerülni hirdetőként a "félistenek" csatájába, viszont a hatalmas nézettség miatt a Brand Channel szakírójának számításai szerint az egy amerikai nézőre jutó reklámköltség mindössze 3 cent. Annál is inkább értékes ez, mert egy kutatás szerint a nép is nagyon élvezi a különleges reklámokat, és 58% azt mondta, inkább maradna le a játék néhány pillanatáról, mint a szpotokról.
A Brand Channel cikkében arról is beszámol, hogy a hétfői munkahelyi beszélgetések nagyrésze sem annyira a játékról, mintsem a reklámokról szól. És most hogy a MySpace együttműködik az eseményt sugárzó Fox-szal a Super Bowl reklámok hosztolásában, mindennek méginkább nyoma marad. A nagy piacra lépéseknek, átpozícionálásoknak, égéseknek...
Tavaly például a Snickers-re zúdult rá a népharag (élen a meleg közösségekkel és az emberi jogvédőkkel), mivel viccesnek szánt reklámjukat, melyben két férfi véletlen összecsókolózik, aztán agresszió lesz a vége, homofóbnak találták. És hát Amerika az ilyen ügyekben nagyon szigorú.
Sokkal pozitívabb példa a Dove-é, ami tavaly sikeresen porolta le az imázsát, és amerikában a döntő alkalmából startolt az az egyébként nagyon szimpatikus kampánya, amely a lányok, asszonyok önbecsülésére helyezi a hangsúlyt a szépségipar általános, műcsajgyártó gyakorlatával szemben.
Különlegességnek számít, hogy idén a P&G is hirdet, méghozzá a Tide márkával jelenik meg az óriáscég. A Super Bowl több évtizedes történetében mindössze két alkalommal reklámozott a P&G, s az is régen volt. Ennek oka, hogy célközönsége főleg nőkből áll, viszont az utóbbi két évben egyre több nő nézi az amerikai focit, szóval próba szerencse.
Na szóval, apa kezdődik....!:)