2007.12.10.
12:15

Írta: mediainfo

Csak annak a statisztikának hiszek...

A napokban zajlott az Online Kutatás 2007 konferencia. Voltak nagyon érdekes módszertani előadások, amik miatt mindenképpen érdemes volt elmenni. Viszont ahogy olvastam a konferencia "utóéletéről" szakmai blogokon, többször visszatért az az érv, hogy a "pr-előadások" felmagasztalták az online eszközöket és módszereket, s többnek mutatták azokat, mint amire valójában képesek.

Egyfelől ne legyünk naívak, minden konferenciának óhatatlanul része a PR-tartalom, akár tetszik, akár nem. Vannak olyan előadások, amiket "túlél" az ember, éppen azon másikak miatt, amelyek viszont akár egy-egy mondattal elindítanak vagy épp helyretesznek a hallgatóban témákat. Persze az arányok az nagyon nem mindegy.

Nem lehet azon sem meglepődni, hogy magát a témát mindenki lelkesen népszerűsítette, hiszen a konferencia célja éppen ez volt. Ugyanakkor tényleg érdemes mértéket tartani. Nemcsak itt, hanem máshol, totál más témák esetén is előfordultak mostanában olyan hangok, amelyek arra intettek, hogy "csak hátrébb az adatokkal".

Az Integrált Marketing Konferencián például egy kerekasztal-beszélgetésen dobálózott az egyik, egyébként igen nagytekintélyű, elismert szakember számokkal, amelyek persze az adott, kutatási kontextusban igazak, de abból kiragadva enyhén szólva is túlzóan hatottak. Beszélgetőtársa meg is jegyezte, hogy vigyázzunk a statisztikákkal, s inkább a pontosságra törekedjünk, mintsem az önigazolásra.

Ugyanezt lehetne mondani, mikor mindenki lazán valahol 35 és 45 százalék közé lövi be a honi netes penetrációt, s aztán erre alapozva olyan általánosságokat fogalmaz meg, amelyek csöppet eltérnek a létezés valóságától. Itt már rég nem arról van szó, hogy PR vagy nem PR, nem is az online a lényeg (főképp mert az integrált konferenciás példa is épp teljesen más területet érintett).

A lényeg tényleg abban a gondolatban rejlik, hogy mire valók a statisztikák. Október elején egy amerikai hölgy járt itt egy Gfk workshop keretében. Az offline és az online adatok alkalmazhatóságáról is szó esett. Az előadó az online adatok kapcsán elmondta, az amerikai internetes penetráció olyan 80 százalék körül van, ugyanakkor az adatok még mindig nem kellően reprezentatívak, bizonyos célcsoportokban torzítás érzékelhető!

Hm, no igen. Ezt mondja 80 százalék mellett. Az amerikai egész előadása alatt érvelt az online kutatás mellett, mivel abban valóban nagy potenciál van. De megengedte magának az őszinteség luxusát. Néha itthon sem ártana. S vonatkozik ez minden szektorra. Különben úgy leszünk ezzel az egész statisztikásdival, mint Churchill: "Csak annak a statisztikának hiszek, amit én hamisítottam".

Szólj hozzá!

Címkék: kutatás internet konferencia

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr25258990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása