Megint érdekes poszt jelent meg a MediaPost zöldmerketinges blogján, amit egészében itt lehet elolvasni. A szerző azzal foglalkozik, hogy milyen motivációk alapján lesz egy fogyasztó zöld. Egy új kutatásra hivatkozva azt állítja, hogy a fogyasztók gyakran úgy válnak környezetbaráttá/zölddé, hogy annak nincsenek is tudatában. Vagy akár még tesznek is nagy ívben az egész bolygóra.
Mert az derült ki, hogy a jótékonyság, a jót akarás messze nem az elsődleges indok arra, hogy valaki miért kezd szelektív hulladékgyűjtésbe és egyéb, a hétköznapok szintjén hasznos gyakorlatokba. A két legfontosabb tényező egyike a társadalmi nyomás: vajon a szomszéd kertje/sírja mintájára a fogyasztása is zöldebb, mint az enyém? Mennyit dob a szelektív kukába? Összeönti a papírt meg a kajamaradékot, bezzeg én...!
A másik tényező pedig a jó öreg takarékosság. Az újrafelhasználás egyáltalán nem újkeletű dolog. Már nagyanyáink meg az ő nagyanyáik is úgy nevelkedtek, hogy a pazarlás bűn (és elsősorban baromság). Aztán jött az esztelen konzumerizmus, amiből a válság nyomán vissza kellett venni. Ismét divat lett a takarékosság, az meg ugye kíméli a pénztárcánk mellett a környezetünket is.
A posztban részletesen leírja Julie Wittes Schlack, hogy mit is kéne ennek nyomán tenniük a hirdetőknek. Ez zanzásítva:
1. Ne csak egyféleképpen cserkésszük be a fogyasztókat zöld vonatkozásban. Az emberek sokfélék, és emiatt sokféleképpen lesznek zöldekké hétköznapi értelemben.
2. A praktikus és életközeli előnyökkel érdemes kezdeni a kommunikációt, s ha már érti a fogyasztó, hogy mit akarunk tőle, akkor fókuszáljunk az elemeltebb vonatkozásokra.
3. A cég egészének, minden szinten bizonyítania kell, hogy nemcsak dumál.
4. Őszintének kell lenni a fogyasztó felé a termék/szolgáltatás környezeti hatását illetően.
5. A fogyik azt hiszik, a zöld termékek drágábbak, méghozzá azért, mert a cégek azzal a kamu dumával emelnek árakat, hogy a zöld előállítás drágább. Na, ezt a kérdést mindenképpen kezelni kell.
Korábban írtunk már a témáról, épp e remek MediaPost blog kapcsán. Az a poszt elérhető itt.