2009.06.10.
12:52

Írta: mediainfo

Nem mindegy, hogy kinek és hogyan beszélünk 'zöldséget'

Ha azt mondom, hogy green marketing (zöld marketing), akkor az olvasók fele valószínűleg nagy sóhajtás mellett a tenyerébe temeti az arcát, és vinnyogva könyörög, hogy hagyják már békén ezzel a témával, mert ez pont annyira fárasztó és felfújt, mint a CSR, a fenntartható fejlődés, az integrált kommunikáció és egy halom másik, fontos, ám gyakran neccesen használt fogalom és elv a marketingben.

Miközben mindenkinek tele a hócipője a "green washing" jelenséggel, azaz a zöld gondolat totál kamu, kizárólag PR-célú felhasználásával, azért az mégis egy érdekes kérdés, hogy miként hatott/hathat a válság a zöld piacra. Ebben a témában publikált elgondolkodtató bejegyzést Maryanne Conlin, a MediaPost zöld marketinges blogján. Érdemes átolvasni, de ha valaki lusta, alább összefoglalom a lényeget.

A zöld marketing nem halt be a válsággal, de kétségtelen, hogy ilyen nehéz anyagi körülmények között nem épp a bolygó megőrzésére, inkább a háztartás fenntartására koncentrálnak a fogyasztók világszerte. Ez jelentős piacszűkülést okozhat, mivel ez a túlzottan elemelt cél nem motiváló jelenleg még annak a 10-20 százaléknak sem, akik normálmenetben - akár pénzt nem kímélve - áldoznak a "megmentettem a bolygót" napi kis jóérzéséért.

Amire Conlin felhívja a figyelmet, az elsősorban az, hogy ettől a piacszűküléstől még egy marketingesnek sem kell feltétlenül belesírnia a kispárnájába, mivel a zöld piac valójában sokkal tágabb, mint a bolygó sorsáért - egyébként helyesen - aggódók köre. Van két olyan csoport, akiket most is meg lehet nyerni a zöld termékeknek és szolgáltatásoknak.

Ezek egyikét a természetességre nyitottak jelentik, akik ha nem is elsősorban a bolygóban gondolkodnak, de a testükért egyre többet tesznek meg. Tele a hócipőjük a vegyszerekkel, és a "természetes" meg az "organikus" fontos hívószavak számukra, amelyek adott esetben felülírják a pénzzel kapcsolatos aggódást is. Az egészségmegőrzés kézzel foghatóbb gondolat, mint az egész Földé, tehát hiba kihagyni őket a számításból.

(Lehet ebben valami, a Viasat-on futó amerikai orvosos show-ban múltkor hosszú percekig boncolgatták, hogy akkor most mi is a bio, a természetes és az organikus között a különbség, és ki mire esküszik. Szóval a téma forog már egy ideje, válság ide vagy oda.)

A másik ígéretes piacot furcsa mód a "konvencionálisak" jelentik, azaz azok a fogyasztók, akik baromi unalmas módon, de továbbra is elsősorban az ár alapján döntenek. Igen sokan vannak most a válság miatt, ezt nem kell magyarázni. A zöld gondolat önmagában őket kevésbé foglalkoztatja, vagy mert nincs rá igényük, vagy mert nem tehetik meg, hogy ilyen szintig cizellálják a választásaikat. Viszont a zöld termékek/szolgáltatások adott esetben olcsóbbak lehetnek, mint "standard társaik. Na, ha erre sikerül ráirányítani a figyelmüket, akkor ők is megnyerhetőek, mint a szél.

Szólj hozzá!

Címkék: zöld márka hirdető

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr661176606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása