Ma közöltük ezt a hírt: http://www.mediainfo.hu/hirek/article.php?id=12401. A Facebook júliusban új ruhácskát kapott, amit e hónapig opcionálisan állíthattak be maguknak a userek. A dolog mostanra kötelezően élesedett, a népek meg tiltakoznak. Több millióan.
Az egyik "fogyasztói csoport" (hú de hivatalosan hangzik) 12 nap alatt elérte az egymilliós taglétszámot, ezt napi 200 ezerrel fejelik meg. A cél az ötmillió. De vannak mások is; némelyek pár ezren érdekérvényesítenek, mások meg kétmilliós tömbben.
Hogy mi a bajuk? Hát az a bajuk, hogy bár a Facebook az új dizájn bemutatása után megkérte őket, jelezzenek vissza, de előtte - értsd: a ráncfelvarrási ötlet megszületésekor - senki nem kérdezte meg a népet, mégis mi kéne, ha vóna.
A Facebook azt mondja, hiába a pár millió fő tiltakozó, a csendes többség elfogadta, sőt, sokan lelkesek. Tehát a design él virul, és menni fog. Éljen! Akkor meg minek kértek visszajelzéseket.
Azért érdekes kérdés ez, mert ez mégis csak egy közösségi oldal, vagy mi. Web 2.0. Csinálják a látogatók a forgalmat meg minden. Nézegetik egymást, kommunikálnak. A hirdetők meg örülnek. Talán illő lenne komolyan venni, mit gondolnak.
Talán nem a megfelelő mód félresöpörni mindezt azzal, hogy "megértjük, hogy sokak életének lényegi eleme a Facebook, és hogy nehezen állnak át". Jójó, az embert pl. itthon sokkolta az Index, a HVG, az FN.hu megújulása is. Valóban van ilyen effekt, ami aztán elcsitul. De ha egyszer kérdezünk, a válaszokat illik nem figyelmen kívül hagyni.
A dolognak van persze egy olyan olvasata, hogy ki az a szánalmas lúzer, aki képes a Facebook redesign miatt önmegvalósító szervezkedést folytatni, meg egy olyan is, hogy a Facebook úgy web2.0, ahogy Magyarország kistigris... És a Facebook még szerencsés, hogy a felhasználók maradnak - ha háborognak is.
Mert én például azóta, hogy az iWiW-et teleszemetelték irreleváns, bazi méretű bannerekkel és hülye, felesleges szolgáltatásokkal, nem nagyon járok arra, csak ha nagyon muszáj. Úgy néz ki a honi "fészbuk", mint egy bazár, és mint ilyen, nem nagyon ihleti a hirdetőket értelmes megoldásokra, a fogyasztók meg szépen lassan elunják.