2009.08.24.
17:15

Írta: mediainfo

YouTube: lehet-e egyszerre fair dealt kötni a hirdetőkkel és a fogyasztókkal?

Mai hír, hogy több évre szóló megállapodást kötött a Time Warner (TW) és a YouTube. Ennek értelmében az Egyesült Államok elsőszámú médiavállalata számos tartalmát teszi fel tervezett, általa irányított módon a videómegosztóra, illetve a különböző médiamárkáinak külön csatornákat indít a jövőben. A szintén a TW-hoz tartozó HBO már egy ideje saját YouTube csatornán promózza az újdonságait, de az új megállapodás ezt rugalmasan lehetővé teszi a többi TW márka számára is.

Ami még érdekesebb, a TW maga értékesíti a saját videómegosztó-csatornáihoz tartozó reklámidőt, sőt, a tartalmait is egy saját, beágyazható lejátszón keresztül jelenítheti meg. Azaz a TW igen nagy szabadságot kap, amiért valószínűleg sok-sok dollárral fizet. A YouTube ebben a modellben kizárólag annyit csinál, amihez valóban ért: 1. hosztolja a rengeteg tartalmat 2. biztosítja a hirdetőnek a sok felhasználót.

Nem nagyon vesződik viszont a videómegosztó a TW márkázta csatornákon a reklámhely/idő értékesítéssel. Azt a kérdést már sokan feltették, hogy vajh miből él meg az óriásira nőtt videómegosztó, mert a klasszikus sales-szel sokáig gondjaik voltak. Hiányzott a modell, a stratégia, no meg a kiszámítható tartalom (mert ugye ki akar kemény valutáért Józsi bácsi gagyi home videója előtt/mellett megjelenni?).

A megállapodás nagy fogás, főképp annak fényében, hogy 1-2 éve inkább arról szóltak a hírek, hogy a nagy médiacégek hogyan és mennyire perelik a "jöttment", "tartalmaikat/közönségüket lopkodó" YouTube-ot. Aztán jöttek a megállapodások a CBS-szel és másokkal, most meg a no.1 amerikai tartalomgyárral. A YouTube immár kinőtte a mamlasz szerepet. A "content king" cégek nem perelgetik már, hanem valódi, üzletileg értelmezhető disztribúciós csatornának tekintik.

A YouTube tehát kiszámítható tartalmakat hoz az ilyen megállapodásokkal, ami a hirdetőknek meg a tartalmaik számára új csatornákat kereső médiavállalatoknak nyilván jól jön. Az, hogy az értékesítésben és számos más elemben szabad kezet kapnak a tartalomszolgáltatók, tulajdonképpen kényelmes is a videómegosztónak. A hosszútávú, tartalomalapú megállapodások kiszámítható bevételeket jelenthetnek. Emellett - ahogy az AdAge egyik nyári száma is írta - a YouTube kezdi egész komolyan venni a sales, account stb. vonalat is a hirdetők irányába, szóval komolyan a szándékai, nem csak pár millás flörtöket keres.

A kérdés az, hogy hogyan hat mindez azokra a netezőkre, akik eredendően szórakozni járnak a videómegosztóra, akik főképp annak szabadságát, béna home videóit, 15 perc hírnevet besöprő névtelen sztárjait bírják. Ahogyan a YouTube "megrendszabályozza magát", hogy üzletileg életképes legyen, akarva-akaratlanul mind inkább megregulázza látogatóit is, ahogy azt a hagyományos médiafelületek teszik valamiképpen a maguk fogyasztóival.

Persze ez nem most indult folyamat, s nem is feltétlen rossz, de ahogy erősödik, erősödnek az ellenérzések is. Ki tudja, milyen lesz a YouTube 1-2-5 év múlva. Minden esetre nagy kérdés, meg tudja-e találni az egyensúlyt, s fair dealt tud-e egyidejűleg kötni a felhasználókkal és a hirdetőkkel.

Szólj hozzá!

Címkék: média internet videó 2.0 márka hirdető

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr371335284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.