2009.06.03.
11:09

Írta: mediainfo

5 év múlva is lesz 19.30-as híradó, viszont a válság 2019-ig is eltarthat

Volt a múlt heti Média Hungary-n egy olyan beszélgetés, vagy inkább prezi sorozat, ahol öt médiásnak kellett egymás után elmondania, mit gondol néhány fontos kérdés alakulásáról a médiapiacon, az elkövetkező öt évben. A kérdések, vagy inkább felvetések a következő területeket érintették (a programfüzet alapján):

1. Képernyőkultúra - mindenütt minden képernyőn? Mi lesz a képernyőn kívüliekkel? (közterület, print, rádió, stb.)

2. Perszonalizáció - a márka közösségszervező ereje

3. Lineáris és nonlineáris tartalom - mi lesz veled 19.30-as híradó? És a sztárokkal?

4. Tradícionális médiahasználat - mi marad belőle? Otthon, útközben, pihenésnél és a háttérben?

5. Hogyan szólhatunk mindenkihez egyszerre? - Mi lesz a központi üzenetekkel (katasztrófa, választási információ, stb.)?

+1 téma: zöldkommunikáció

Nagyrészt lekörmöltük a válaszok lényegét, időnként akadtak érdekesebb gondolatok is:

 

BALÁZS CSABA, econet:

1. Nem az a kérdés, hogy mi lesz a képernyőn kívüliekkel, hanem, hogy mi lesz a képernyővel magával. A felület és a tartalom egyformán fontos lesz, a kérdés az, hogy ki és hogyan fizet a felületek illetve a tartalmak tulajdonosainak. Az üzleti modellek és a szabályozás még messze a valóság mögött kullognak.

2. Nem is annyira az a lényeg, hogy a márkák hogyan szerveznek közösséget, hanem hogy a közösségszervezők hogyan válnak márkává. A többi márkának meg az a dolga, hogy "felfeküdjön" erre a hype-ra.

3. Az egyéni választás átveszi a szerepet, az on-demand mindent felülír. Ezesetben az a kérdés, hogy ki hogyan fizet érte. A lineáris tartalmak adta kényelem és támasz azonban 5 éven belül biztos megmarad.

4. A tradícionális médiahasználatot illetően ezen az időtávon nem várható radikális változás. A régi médiumok késve ébredtek, de van még esélyük.

5. Nincs olyan, hogy zöld kommunikáció. Vagy van felelősségvállalás, vagy nincs.

 

DIRK GERKENS, RTL Klub:

1-5.: TV, TV, TV!!! Egyébként meg TV. Tévés vezetőként ez logikus álláspont is. Még annyit mondott, hogy a tévé profitálni fog az internetből. A DVD lassan meghal. Jelenleg a videótartalmak 99%-át a tévéképernyőn át visszük be, de ez változni fog. Ez nem is baj, mert ugye a TV élt, él és élni fog:) A földi sugárzás jelentősége csökken, a kábelé, műholdé nő. A rádió és a sajtó is leszálló ágba kerül, miközben a net mellett a gaming is előre tör. Utóbbi kettőnél az üzleti modell még a kérdés, ahogy a tévék számára is abban a stratégiában, hogyan pakolják ki minél több platformra, monetizálható módon a tartalmaikat.

 

MACHER SZABOLCS, Mattai:

1-5.: Mindenből multimédia lesz, az eszközök is multimédia eszközök lesznek. A fogyasztásnak megmarad az aktív és a passzív formája is, céltól, szándéktól, helyzettől függően. A fejlődést az emberi alkalmazkodóképesség ugyanúgy meghatározza, mint a gazdasági helyzet, a marketing és a technológia relevanciája. A központi kommunikáció megmarad a katasztrófa alerteknek. A márkák közösségszervező ereje szép meg jó, de nem ez a lényeg. A logika fordított: az a márka tud közösséget szervezni, aki eleve jó. A márka dolga inkább, hogy elhitesse az egyszeri fogyasztóval, hogy őt segíti, neki jó, érte van - azaz személyes élményt képes adni. A zöld kommunikáció sokféleképpen értelmezhető, ő a napi szintű részét fogta meg: szép és fontos a takarékosság, a racionalitás, mely ilyenek.

 

NÉMETH BÉLA, Initiative:

1-5.: 2013-ra elérjük 1997/98 számait, ami a gazdaságot illeti, szóval euró majd 2015/16-ban jöhet. A médiaköltés 2013-ra a 2008-as szintre tornázza vissza magát. A tévé digitális átállása kütyüstől, üzleti modellestől, mindenestől 2015-re valósulhat meg, míg a rádiónál a digitális forradalom elmarad. A digitális mizéria jóideig még inkább technikai kérdés, mint a hirdetési piacot befolyásoló tényező. Feltör a tematikus és a helyi média. A büdzsék jelenlegi 80-20% kommunikáció-kreatív aránya 60-40-re módosul. A tévéképernyő nem hal meg, de a klasszikus tévézés átalakul. A médiatulajdonosoknak komplex szinergiákra kell törekedniük (tartalom szétdobálása különböző platformokra). 2013-ra rendeződnek a szerzői jogi kérdések, ezzel párhuzamosan jelentősen csökken az ingyenes tartalmak aránya. A tömegmédia, a lineáris tartalom megmarad, mert a népnek fix pontra márpedig szüksége van! A megrögzött szokások ugyanis lassan változnak (ez kedvez pl. a tévéknél a tematikus napoknak, vagy a nagy nézettségű tartalmak felértékelődésének). Viszont a lusta és kényelmes médiatulajdonosok már öt éven belül szívnak.

 

SZABÓ GYÖRGY, Sanoma:

1-5.: Nincs linearitás. Nincs egységes fogyasztó. És ne induljunk ki magunkból és a közvetlen környezetünkből. Mert ma is élnek évszázadokkal ezelőtt kitalált eszközök, médiumok. Úgy gondolja, a mai médiumok közül mind megmaradhat a közeljövőben is, valamilyen formában és és mértékben. A válság 2019-ig kihúzódik, bár az első fázisa 2011-ben lezárul. Valamiféle fellendülés akár már 2009 őszén várható. Amikor vizionálunk, nem árt azt is belevenni a számításokba, hogy a médiafogyasztásnak vannak életciklus specifikus sajátosságai is, tehát nem biztos, hogy a fiatalok 50 évesen is az MSN előtt multitaskolnak, miközben e-maileznek, tévéznek, és még ki tudja. A közösségépítéssel kapcsolatban óvatos: nem biztos, hogy üzleti modell építhető rá.

 

VASZILY MIKLÓS, CEMP:

1. Öt éven belül komoly strukturális váltás várható, aminek a válság még kedvez is, és ezzel a net igen jól jár (naná!). Így 2013-ra az internet a második legnagyobb médium lehet itthon. Ami a képernyőket illeti: az aktuális trendek folytatódnak, erősödik a vizualizáció, bár a képernyőn kívüliség is megmarad.

2. A tartalomfogyasztás módját, helyét és minden paraméterét a felhasználó határozza meg. A perszonalizációban, pontosabban mértékében a szabályozási háttér fontos kérdés.

3. A kommunikációs zajban az erős márkák orientálnak.

4. A lineáris tartalomfogyasztás nem tűnik el, de visszaszorul. A lineáris tartalomhoz a fogyasztók demográfiai, szociológiai és egyéb, hasonló okok miatt ragaszkodnak.

5. Mindenkihez egyszerre nem nagyon akarnak majd a hirdetők szólni, megmarad ez a katasztrófa, választási és egyéb üzenetek számára.

+1. A zöld kommunikáció nem olyan specifikus dolog, hogy erről külön kéne szólni a médiás témák kapcsán.

Továbbá meg szeretnénk osztani az olvasókkal Dirk Gerkens egyik aranyköpését: "Watch TV and save the trees". A sajtóról nyilatkozott ilyen formán.

Szólj hozzá!

Címkék: média internet videó konferencia kütyü zöld 2.0 válság szabályozás privátszféra televízió márka médiahasználat digitalizáció hirdető

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr921159560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.