2008.11.04.
13:18

Írta: mediainfo

Ha Obama kikap, a média is ráfázik

Ahogy a Slate megfogalmazza, ha Obama nyer, akkor az történelmi jelentőségű. Ha azonban kikap, az is. Csak éppen utóbbi esetben azért, mert kiderül, hogy a média, az Obamát sztároló reklámpiac és a győzelmét jósoló elemzők, újságírók hada kollektívan hülye.

Tény, hogy válság ide vagy oda, az amerikai média-és reklámpiac kapott egy kis haladékot az aggódásra, mivel az Olimpia után az elnökválasztási kampány, s ezen belül is főképp Obama kommunikációja minden eddiginél több csatornán, újszerű reklámeszközökkel és tudatos márkaépítéssel nyomult.

A Mediapost jelentése szerint például amikor Obama legutóbb a Jon Stewart show-ban járt a Comedy Central-on, minden idők legnagyobb nézettségét "hagyta hátra", ami 3,6 millió nézőt jelent. Az előző rekord is a jelölthöz, pontosabban annak feleségéhez kötődött: Michelle Obama október elején 2,9 millió nézőre volt elég.

A CBS arról számolt be, hogy a választási kampány kapcsán gyakorlatilag új életre keltek az esti hírek, amelyek aztán a neten is nagy nézettséget villantottak. A társaság azt mondja, a nézők számát sikerült pénzre váltaniuk, tehát ők maxi elégedettek az izgalmas kampánnyal, ami idén kb 180 millió dollárt hozott nekik.

De ugye az Olimpia lement, és hamarosan az is kiderül, hogy melyik történelmi forgatókönyv jön be Obama szempontjából. S egyben ez azt is jelenti, hogy nincs több haladék, a politikából érkező bevételek elapadása nyomán az elkövetkező hónapokban az amerikai médiapiacnak is szembe kell néznie a válsággal.

Persze eddig sem volt rózsaszín a kép, hiszen a banki költések visszaesése, a fogyasztói bizalom csökkenése és egyéb jelek nem hagyták elfelejteni a válságot. Meg persze tele is harsogták vele a világot. Csak míg Obama és McCain versenyeznek, lehet generálni a hype-ot, el lehet kicsit halasztani a válság parát. Mert a kampány sok szempontból leg. Szóval, van mit mondani róla.

Csak ugye, holnap napirendre kell térniük az amerikai médiacézároknak az idén behúzott politikai reklámdollárok felett. Jövőre nincs se Olimpia, se foci VB, és elnökválasztás se lesz. Ellenben van itt egy nagy, csúnya világválság.

9 komment

Címkék: média amerika verseny választások hirdető

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr9749258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.11.04. 14:28:45

"Obama kommunikációja minden eddiginél több csatornán, újszerű reklámeszközökkel és tudatos márkaépítéssel nyomult."

Na énis hasonló dolgokat feszegettem:

www.hellorepublic.com/2008/11/04/ki-nevet-a-vegen/

mediainfo 2008.11.04. 14:50:38

Egen, megnéztem, köszi! Elég széles körűen összeszedted az utóbbi időben e témában itthon megjelent gondolatokat. Kissé nehezen állt össze az összhangzat, de azért még képben vagyok:)

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.11.04. 15:05:19

Jaj! Pedig igyekeztem, hogy legyen egy koherens logikai kerete az írásnak. Csakhát a blog az egy light-os műfaj. A médiainfo-t rendszeresen olvasom, színvonalasnak, s intellektuálisan izgalmasnak tartom a posztokat.

A világgazdasági válság kapcsán pedig a hazai média- és reklámpiacon érdekelt szereplők még meglehetősen visszafogottan nyilatkoznak. A legdinamikusabban fejlődő online szegmens is csak némi visszaesést prognosztizál a 2009-es évre. Meglátjuk!

lokálferi 2008.11.04. 16:40:10

Szuper kampányfilmek az USA utóbbi fél évszázadának elnökválasztásaiból:
napielet.hu/napi/rovat/pok/3477/kampanyfilmek_amerikabol
Kincsestár!

Copfos · http://rajottem.blog.hu 2008.11.04. 18:38:27

ez az elnökválasztás tényleg egy nagy átverés!

mediainfo 2008.11.05. 18:46:05

@Bery: Köszi a dícséretet. Ami meg az online-t illeti: őket nyilván kevésbé érinti a visszaesés, mint a hagyományos médiát, de azért néha már kicsit eltúlzottnak látom a magabiztosságukat. Legalábbis itthon. Nem a válság kapcsán, hanem úgy általában.

@lokálferi: Köszi a linket!

@copfos: Hát persze, és mindenki monnyon le!

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.11.06. 01:04:41

mediainfo,

Lehet, hogy túlzottan magabiztosak a reklámpiac online szegmensében érdekelt szereplők, ám a számok őket igazolják. A 2007-es net-net (MRSZ) költés alapján 44,43%-kal nőttek, amellyel így a legdinamikusabb növekedést produkálták a reklámtortán belül. Az online "tortaszelet nagysága" - egyébként hasonlóan a globális reklámtorta szeletéhez - lassan-lassan befogja a közterületét.

Mindenki ennek a területnek a további térnyeréséről beszél: Kaszás, Bob Garfield... Mindenki a hagyományos ügynökségi modell felett kongatja a vészharangot, s közben az offline és online üzleti modell összeházasításáról prédikál (vegyenek fel webdesignereket, fejlesztőket, akik awebre tudnak kampányokat implementálni??).

Azért nálunk még elég sporadikus az olyan valódi integrált kampány, mely az atl,btl médiumok széles tárházára építve ténylegesen kihasználná az ilyenfajta ügynökségi potenciált?? Szerintem!

mediainfo 2008.11.10. 09:13:36

Bery,

A számokkal nem is vitatkoznék, hiszen a nagy arányú növekedés magáért beszél. Az, hogy itthon befogta a rádiót, közelít a közterülethez, és globálban is hasonló a nyomulás, szintén nem kérdőjeleződik meg. Nem vitatkoznék a fent említett szakemberekkel sem:)

Csak a parasztvakítás idegesít csöppet. Mostanában több olyan online-os előadásba is belefutottam, amitől égnek állt a hajam. Mondjuk az lenne a minimum, hogy az ember egy preziben olyan statisztikákkal dobálózzon, amelyek módszertanilag valóban helytállóak. Nem szeretem, amikor az online-osok lufira fújják magukat, holott a trendek nekik dolgoznak így is, ahogy a hagyományos nagyok kényelmessége is. Felesleges tódítani. Én erre értettem a túlzott magabiztosságot. Meg arra, ahogyan a fogyasztókat már a zsebükben érzik, pedig ki tudja.
A valóban integrált kampányok pedig tényleg sporadikusak. *sóhaj* Ami meg az ügynökségi kompetenciák és potenciálok átalakulását illeti, hát igen, ez nagyon érdekes kérdés. Én kíváncsian követem az eseményeket:)