2008.02.06.
15:43

Írta: mediainfo

Na akkor most mi a szabály?

Az egyik nap a következő reklámot láttam a metróban elhelyezett képernyőn. Azt hiszem a CBA hirdetése volt, és valami ilyesmi dialógus bontakozott ki a benne szereplő két kislány között:

-Ti is mindig ide jártok?

-Igen.

-Ti szoktatok imádkozni ebéd előtt?

-Á, az én anyukám elég jól főz.

Nos, én ezen meg se rezzentem, kabarévicc retro. Ennyi. Viszont eszembe jutott, hogy a Tesco-t felnyomták karácsony táján a hatóságoknál a Tesco-jézuskás reklám miatt, mondván, rohadt dolog összezavarni a gyerkőcöket ilyesmivel. Akkor arra gondoltam, hogy ez tiszta Amerika. Már annyiban, hogy akkor majd  itt is minden nominális értelemben támadható dolgot betámadnak, beperelnek, miközben az emberi hülyeség a felszínen kevésbé tetten érhetően azért vígan burjánzik a reklámokban és másutt.

Például a fenti reklám az egyik értelmezés szerint simán sértheti mások vallási érzékenységét. Ahogy a Teszkó inkriminált reklámja is. De egy másik olvasat szerint meg egyik sem biztos, hogy túllépi az eü. hatértéket. Elvégre nem a köznapi átlag gondolkodáson alapuló viccekről van szó?

Sőt, a hülyézés sem csúszik el, 100 millába fáj, bár egyébként a média hisztéria nyomán megnőtt forgalom lehet, hogy simán behozta a bünti árát. Közben meg elengednek egy nem klasszikus reklámmegoldást, mert az általa hirdetett filmről nem állított valótlanságot. Tényleg nem, csak minden másról, például tudományos tényekről.

Akkor most mizu? Eszembe jut, hogy Bülbül a blogján korábban felvetette, hogy akkor most kik is ezek a hatóságok és minek alapján kell elhinnie a szakmának, hogy tényleg az általuk meghatározott etikai, szabályozási elvek alapján kell működnie?

Távol álljon tőlem, hogy az MRSZ Etikai Bizottsága, a GVH, az ÖRT, az ORTT és az FBI, a CIA és a KGB ellen bármilyen kifogást hozzak fel. Fontos, hogy működjön a szakmai önszabályozás. Csak amikor az a friss hír, hogy a főtitkárok megegyeztek abban, hogy etikátlan reklámot ne díjazzon egy reklámzsűri sem, akkor felteszem a kérdést: verseny?! Talán egy lépéssel hátrébb lehetne lépni, és magával a létezés valóságával, a reklámok "üzemszerű" működésével kapcsolatban kellene elgondolkodni.

Hogy mi az az etikus? Vagy az etikátlan? Hogy hülyézni nem szabad, áltudományos híreket reklámcéllal terjeszteni igen? Villámgyorsan szaporodnak a nem klasszikus médiamegoldások, és semmilyen normális szabályozás nem készült még rájuk. Hamarosan egy sor chat intrusion, bújtatott reklám, vírusfilm, gerilla aktivitás, hack és miegymás közepén ülünk majd, mert elkerüljük a klasszikus hirdetéseket. Hogy ezekre mi vonatkozik, azt még nem tudni. Ellenben etikátlan reklámot senki ne díjazzon. Egyetértek. Hurrá!

Szólj hozzá!

Címkék: média reklám szabályozás

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr91328055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.