2007.10.18.
19:57

Írta: mediainfo

Reklám étvágy(talanság)

Ma volt a Reklámzabálók sajtótájékoztatója. Bejelentették, hogy idén minden eddiginél ilyenebb meg olyanabb lesz. Most nem is ez a lényeg. Akit érdekel, tájékozódhat a www.reklamzabalok.hu oldalon. No de a sajtótájékoztató végén húszperces válogatást vetítettek nekünk a világ reklámterméséből. És összeszorult a szívem.

Indiai, román, francia, norvég filmek. Meg a többi. Harsány röhögés, döbbent csend, körbenézek és csillogó szemek. (Az enyém is csillog.) "Aha-érzés". Meg le a kalappal. Jójó, tudom, ezek válogatott filmek, és mindenhol csinálnak ócska és fantáziátlan "alkotásokat" is, csak azokat nem mutogatják nekünk. Mégis, felsóhajtok, csak minden tizedik reklámblokkban lenne egyetlen itthoni filmecske, amitől nem kapok ásító rohamot...

A magyarok állítólag kreatív emberek. (Így hírlik a világban. Még mindig! De meddig?) Akkor hol vannak a kreatív ötletek? Hol vannak azok a reklámok, amiket YouTube-on és máshol terjesztene az ember? Vannak, csak ritkák. Miért? Eszembe jut, amit Demján Sándor vállalkozó mondott a magyar foci kapcsán: nem vagyunk elég szegények és nem vagyunk elég gazdagok ahhoz, hogy jó focink legyen. Így lenne ez a reklámokkal is? A legutóbbi Magyar Reklámban (Az első betűtől az utolsóig elolvastam. Tetszett.) Marcello Serpa, a brazil reklámipar egyik motorja nyilatkozott a siker titkáról. Valami ilyesmi jött át: nincs lóvé, muszáj nagy ötleteket produkálni. Punktum.

Aztán a filmeket nézve valami más is eszembe jut. A norvég meleg fesztivál reklámja iszonyat szemtelen a "nagyseggű pasis leszbivel" meg a "pipiskedő meleggel", a kisgyerek simán kirepül a biztonsági övet népszerűsítő filmben, de úgy, hogy egy percig nyelem a megdöbbenést, aztán meg a portugál film kifejezetten gusztustalan. A megcsalás, a homoszexualitás, az összes emberi esendőség és hiba kendőzetlenül jelennek meg, vagy olyan "köntösben", ami odacsap. Mert az alkotó arra számít, hogy a közönség nevetni  és/vagy gondolkodni fog. Magán is.

De számíthatunk-e itthon arra, hogy a magyarok szívből nevetnek magukon? Nem biztos. És akkor tessék megnézni a magyar közéletet, a honi "vitakultúrát", a közérzetet és a sértettséget. Hát ki az a merész hirdető vagy ügynökség, aki fricskát nyom valakinek, aki nem ismeri már a humort?! Már. Mert volt itt Rejtő meg még sokan mások. De hát ez már nem reklám kérdés. Ugyanakkor a Reklámzabálók sajtóanyagában valami olyasmit olvasok, hogy a "reklám a kor lenyomata". Hát az. Akkor ne is csodálkozzunk, hogy a magyar reklámokat manapság nem nagyon lehet dicsérni. 

1 komment

Címkék: reklám sajtómunkás közeg

A bejegyzés trackback címe:

https://mediainfo.blog.hu/api/trackback/id/tr93200558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deus 2007.10.19. 20:41:23

Üdv !

Hurka Gyurka előre!: )

KID